Berlin: Die Leben des Bryan with an English translation - Tue 18th Sep

Berlin: Die Leben des Bryan with an English translation
18 September 2001

The Lives Of Bryan

Roxy Music on tour

By Michael Pilz -

Berlin - There are regrettable kinds of comebacks. The rock bands, whose pictures hung decades ago in the youngster's rooms, are coming back. Baldheaded and stocky musicians appear, sing songs of the band they once were. Roxy Music begin 1972: "Re-Make/Re-Model" is the name of the piece, it was their very first one. No refrain, but saxophone shrieks and guitar solos. And the people stand silent, staring at the stage backdrop, where old pictures in black and white mix with new ones. A mirror ball revolves.

Bryan Ferry, in the mean time 55, is wearing a glitter jacket and looks from a distance like 20 years ago, the last time round. Still in their time Roxy Music were renowned as an especially hot act. That still remains the moment today when couples hold their hips and raise their arms ecstatically. An hour has passed with queer songs like "Ladytron" and "Both Ends Burning". In addition lava lamp bubbles and the proudly veiled look of Bryan Ferry upon his life's work. Phil Manzanera nearly strikes his guitar to pieces. Andy Mackay, in the lilac suit, over-blows his saxophone. Brian Eno, the sought after media artist, does not appear. And strangely enough the Glam rock of this band is accepted. For art student's pop is more durable then Rock'n Roll with its inclination to sweat and false honesty. A group of Dandies plays from the sheet (plays at sight) and creates a sparkling starry sky with small lights.

Supposedly the reunion is the result of an experience on New Year's Eve, when an aeroplane with Bryan Ferry on it had a breakdown above Kenya. After that he decided to bring once more art and entertainment to the concert halls with Roxy Music. By the way he shows to the younger people that Britpop has an origin. An instructive and merry comeback.

Dates: 21st Dortmund, 22nd Stuttgart


Roxy Music auf Tournee

Von Michael Pilz

Berlin - Es gibt bedauernswerte Arten des Comebacks. Die Rockbands, deren Bilder vor Jahrzehnten in den Jugendzimmern hingen, kehren wieder. Kahle, untersetzte Musikanten treten auf, singen Lieder von der Gruppe, die sie einmal waren. Roxy Music beginnen 1972: "Re-Make/Re-Model" heißt das Stück, es war ihr allererstes überhaupt. Kein Kehrreim, aber Saxofongekreische und Gitarrensoli. Und die Leute stehen stumm, sie starren auf die Bühnenrückwand, wo sich alte Bilder in Schwarzweiß mit neuen Bildern mischen. Eine Spiegelkugel dreht sich. Bryan Ferry, inzwischen 55, trägt ein Glitzersakko und sieht aus der Ferne wie vor 20 Jahren aus, beim letzten Mal.
Noch ihrerzeit galt Roxy Music als besonders schräge Band. Das bleibt auch heute der Moment, in dem sich Paare bei den Hüften greifen und entzückt die Arme heben. Eine Stunde ist vergangen mit so wunderlichen Songs wie "Ladytron" und "Both Ends Burning". Dazu Lavalampenblasen und der stolz verhangene Blick Bryan Ferrys auf sein Lebenswerk. Phil Manzanera schlägt seine Gitarre fast kaputt. Andy Mackay, im Fliederanzug, überbläst sein Saxofon. Brian Eno, der gefragte Medienkünstler, spielt nicht mit. Und sonderbarerweise nimmt man dieser Band den Glamrock ab. Denn Kunststudentenpop ist haltbarer als Rock 'n' Roll mit seinem Hang zu Schweiß und falscher Ehrlichkeit. Ein Trupp Dandys spielt vom Blatt, und lässt aus Lämpchen einen Sternenhimmel funkeln.

Es heißt, die Reunion verdanke sich einem Erlebnis am Silvesterabend, als ein Flugzeug über Kenia mit Bryan Ferry eine Havarie erlitt. Darauf beschloss er, noch einmal mit Roxy Music Kunst und Entertainment in die Stadthallen zu tragen. Nebenbei zeigt er den Jüngeren, dass der Britpop eine Herkunft hat. Ein lehrreiches vergnügtes Comeback.

Termine: 21. Dortmund, 22. Stuttgart


Zur aktuellen Channel-übersicht
Tagesübersicht

Previous Article | Next Article